pondelok 5. januára 2015

Škoricový veniec

Koláč ktorý som sa chystala vyskúšať už dávnejšie prišiel na rad až teraz v novom roku. Ale ako lepšie začať nový rok ak nie takýmto efektným koláčom. Koláčik je z kysnutého cesta a škorice a okrem toho, že vyzerá naozaj fešácky, nie je vôbec náročný a samozrejme je božský :)!


Keďže tu máme opäť kysnuté cesto, neodpustím si tento krásny archaický preslov o kysnutom ceste z roku 1943 a to v originálnom texte (bez korektúry)  zo Slovenskej ľudovej kuchárky :) : 

"Z kysnutého cesta robievajú sa chutné koláče, súce najmä ku káve, ale i ako samostatný múčnik môže sa pripraviť kysnuté cesto najmä tam, kde sú deti, ktoré rôznymi drahými pečivami ťažko by sa mohly nasýtiť. Pri úprave kysnutého cesta je dôležité, aby sa cesto nechávalo kysnúť prvý raz na miernom teple a druhý raz už upravené na plechu, inak nebude ľahké a vláčne. K úprave kysnutého cesta najlepšia je hladká múka."

A po takomto krásnom predslove nech sa páči samotný recept:

Škoricový veniec:

Cesto:
600g hladkej múky 
1/2 kocky droždia
2,5 dcl vlažného mlieka
1 vajíčko
50g rozpusteného masla 
lyžička soli
3 lyžice kryštálového cukru



Plnka:
6 lyžíc mletej škorice
10 lyžíc kryštálového cukru
a
125g rozpusteného masla

veľká doska na vaľkanie, valček, štetec na roztieranie masla, papier na pečenie, plech


Postup:
Do vlažného mlieka si pridáme lyžicu kryštálového cukru a droždie - necháme kým nám kvasnice nabehnú :).
Hladkú múku, lyžičku soli, zvyšný kryštálový cukor si zmiešame v miske a pridáme vajíčko, nabehnuté kvasnice v mlieku a rozpustené maslo. Hmotu vymiešame na pružné cesto pokiaľ sa nám začne odliepať od misky aj rúk a necháme na teplom mieste prikryté kysnúť (pokiaľ máte technických pomocníkov použite ich:)). Po vykysnutí cesta si ho na pomúčenej doske vyvaľkáme na tenké cesto - ak môžete vaľkajte si cesto priamo na pracovnej doske - bude to naozaj veľký plát cesta (ja mám vrúbkovanú pracovnú dosku :(  tak som cesto posúvala po doske až mi z nej prevísalo, ale to nič - podarilo sa :)). V miske si zmiešame cukor so škoricou na plnku a v hrnčeku (smaltovanom :) ) si rozpustíme maslo, ktorým pomocou štetca natierame cesto (mala by nám ostať polovica rozpusteného masla na pokvapkanie plnky).

Namaslované cesto si rovnomerne posýpame zmesou cukru so škoricou (nakoľko som mala cesto väčšie ako doska. natierala som cesto postupne a postupne aj posýpala cesto plnkou).


Ak máme cesto pomaslované a posypané, pokvapkáme si plnku rozpusteným maslom a môžme začať zvinovať (ja som si pri stáčaní závinu potierala maslom aj cesto ktoré som stáčala na plnku, aby som mala istotu že bude plnka držať:)).


Keď máme cesto zvinuté do závinu, prekrojíme si závin po celej dĺžke na polovicu.

 

Obe prerezané časti závinu si "zapletieme" a takto zapletené upravíme do venca a dáme na plech vystlaný papierom na pečenie. Koláčik pečieme v rúre vyhriatej na 180°C cca 35-40 minút.
Ako na fotkách vidíte ten koniec mám taký kadejaký, ale nabudúce to už bude lepšie :)



Počas pečenia sa Vám bytom začne šíriť krásna vôňa škorice a cukru - taký škoricový karamel :). 
Koláč je silne návykový, pokiaľ máte samozrejme radi škoricu a chrumkavý. 
Užite si sladký škoricový veniec - mňam ! :)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára