pondelok 24. augusta 2015

Tekvicový prívarok

Ďalším letným klasickým jedlom mojej kuchyne je tekvica. Konkrétne presne táto biela tekvica pripravené na spôsob prívarku. Varím ju po celé leto podľa toho kedy mi kto tekvicu donesie :). Pestujú ju našťastie všetci príbuzní, takže nemám núdzu o pravidelné dodávky. Možno to teraz vyzerá že nemám fantáziu keď z nej vždy navarím tento jednoduchý prívarok, ale poviem Vám že presne takto ju mám najradšej a žiadny iný recept mi z nej tak nechutí. Asi to bude tá krásna spomienka na detské letné prázdniny do ktorých ma tá chuť stále vracia...  :)


Zas jeden z menej fotogenických jedál, ale robila som čo sa dalo :). (veď nejde prioritne o fotky, no nie ?)



Tekvicový prívarok mojich letných prázdnin
1 väčšia, alebo niekoľko menších tekvíc
cibuľa
soľ
čierne, alebo červené korenie
bobkový list
smotana, biely jogurt
masť, alebo olej
nožík, doska na krájanie, lyžica na dlabanie tekvice, hrniec


Postup:
Tekvicu si umyjeme, odkrojíme časť so stopkou a prerežeme si ju na polovice (aby sme sa dostali k semienkam čo najlepšie). Vezmeme si hlbokú lyžicu a vyškrabeme si z tekvice semienka aj s okolitou mäkkou hmotou (túto časť nepoužijeme). 


Rozkrojíme si tekvicu na štvrte (viď foto) a ošúpeme si z nich vrchnú tvrdú šupu. Dávajte si pozor, ak je šupa tvrdšia hrozí porezanie (samozrejme už sa mi to stalo :)). Keď máme tekvicu ošúpanú, opláchneme si ju a môžeme začať s jej krájaním. Tekvicu vždy krájam ručne, presne tak ako moja babička a mamička :). Môj drahý neveriacky krúti hlavou a núka mi strúhadlo, ale ja viem že postrúhaná tekvica je úplne iná ako tá nakrájaná. Na strúhadle sa spravia veľmi tenké kúsky a keď ju uvaríte máte z toho kašu, najmä ak je mladučká a rýchlo sa uvarí. Urobte ako je Vám to jednoduchšie, keď sa rozhodnete pre krájanie hrúbka kúskov by mala byť cca 3 mm, ale aké sa podarí také bude :). 


Keď máme celú tekvicu nakrájanú (je to riadna kopa, ale tá sa varom zmenší), očistíme si cibuľu, nakrájame ju nadrobno a dáme si ju opiecť na olej do hrnca v ktorom budeme tekvicu variť. Postupne pridávame pokrájanú tekvicu a miešame.


Tekvicu si v hrnci osolíme, okoreníme, miešame a keď nám zmenší objem podlejme asi do polovice objemu vodou, pridáme bobkový list a necháme dusiť na miernom ohni.



Pravidelne tekvicu kontrolujeme, miešame a keď nám zmäkne pridáme si do nej kyslú smotanu zmiešanú s bielym jogurtom. Môžete si dať len smotanu, alebo len jogurt (podľa chuti), pri prilievaní smotany/jogurtu tekvicu miešame aby sa nám nezrazila. V tejto fáze za stáleho miešania privedieme do varu a ochutíme v prípade potreby soľou. Hneď ako sa nám začne variť ju odstavíme z varnej dosky a môžeme (kto ľúbi) pridať nasekaný kôpor. Tekvicu môžeme podávať s volským okom, s vajíčkom natvrdo, s mäskovým soté, s chlebíkom, so zemiakmi - podľa chuti :)


 Mňam, ešte že mám tekvicu v zásobe :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára