piatok 13. marca 2015

Mriežkovník

Mriežkovník to je koláč, ktorý som oprášila z našej rodinnej receptovej databázy :). Je veľmi dobrý, pomerne jednoduchý a hlavne je ho plný plech! :) Veľmi ho ľúbim už od detstva a keďže uprednostňuje nie príliš krémové koláče tak ho preberám medzi mojej recepty z mamičkinej databázy :). Prednosťou je určite, že si ho pripravíte pomerne jednoducho a rýchlo - tak šup-šup a máte super sobotný koláč k raňajkovej kávičke.:)



Mriežkový medový koláč :)
Cesto:
450 g hladkej múky
100 g práškového cukru
150 g masla
2 pl tekutého medu
1 čl sódy bikarbóny
1 pl mletej škorice
1 celé vajce
mlieko podľa potreby cca 4 pl
štipka soli


Plnka:
kyslejší lekvár - ja som dávala ríbezľový, mleté orechy, mlieko
papier na pečenie, miska na miesenie cesta, valček



Postup:
Do misky si nasypeme všetky sypké suroviny na cesto a premiešame ich vidličkou. Pridáme maslo, vajíčko, med a vymiesime na cesto. Ja som miesila rukou - teplota rúk vám pustí maslo a lepšie sa vám bude miesiť. Pokiaľ máte med len tuhý, vôbec to neprekáža, veľmi ľahko ho dostanete do tekutého stavu ak si ho s pohárom pomaly zohrievate vo vodnom kúpeli.


Pri miesení zistíme ešte koľko mlieka potrebujeme pridať - aby sa nám spojili suché časti a vypracovali sme si hladké cesto.
Vypracované cesto si rozdelíme odhadom asi tak 2/3 a 1/3 . Väčší kus cesta si rozvaľkáme rovnomerne na plech vyslaným papierom na pečenie, kľudne si pomôžeme aj vlastnými rukami ktorými tiež cesto popritláčame na celý plech a popicháme vidličkou.
Pomelieme si orechy - priznám sa že som ich neodvážila - má to byť len tenká vrstva orechov na koláči. Pomleté orechy si "obaríme" horúci mliekom - len takým množstvom aby sme z nich mali kašu a nie polievku :).


Na cesto na plechu si natrieme lekvár, (ja mám rada ak je mriežkovník lekvárový :) tak som si ho natrela v hrubšej vrstve) a na lekvár si rovnomerne natrieme orechovú kašu :). 


Samozrejme, nie každý má orechy, alebo nie každý má rád orechy, tak tento krok môže vynechať. Teraz nastáva krok do ktorého môžete zapojiť deti, partnera prípadne iných príbuzných :). Zo zvyšného cesta si pomocou rúk šúľame mriežky, ktoré ukladáme na koláč do tvaru mriežky. Táto časť je samozrejme najzdĺhavejšie, ale vôbec sa nestresujete pokiaľ mriežky nie sú dokonalé - verte mi na chuti to nespoznáte :).  


Keď máme "zamriežkované" koláč pečieme v rúre vyhriatej na 180°C asi 25 minút. Koláčik je po upečení ak je teplý pomerne krehký tak sa neunáhlite a chutnajte až vychladnutý (aspoň trochu :))

  


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára