piatok 19. decembra 2014

Sviečková na smotane z bravčovej sviečkovej - panenky :)

Dnešný recept je dobre známy a je ním sviečková na smotane. Dostala som na ňu normálne chuť, tak som ju musela ihneď urobiť. Keďže pravá hovädzia sviečková je cenovo nad môj limit, rozhodla som sa  na miesto hovädzej, urobiť bravčovú sviečkovú čiže panenku. Samozrejme k sviečkovej patrí knedľa a čo by som to bola za "pravú kuchárku" bez domácej knedle :) ! Zdvihla som ja telefón a zavolala drahej mamičke po radu. Recept som získala takže tu to máte - kompletný recept aj s prílohou - teda s knedľou :).
Keďže vianočné sviatky sú za dverami možno Vám tento pre niekoho slávnostný pokrm príde vhod.



Bravčová sviečková na smotane s domácou knedľou

bravčová panenka
plátky slaniny
bravčová masť
soľ, korenie

na omáčku:
zelenina ( 3 ks mrkva, 3 ks petržlen, zeler, kaleráb)
cibuľa
červené korenie, nové korenie, bobkový list
kyslá smotana
citrón



na knedle:
1 hrnček polohrubej múky
1,5 hrnček hladkej múky
pol kocky droždia
1 vajce
mlieko
lyžica kryštálového cukru
1 čajová lyžička soli
1 polievková lyžica oleja
voda - podľa potreby


Postup:

Bravčovú panenku si pekne poumývame, osušíme, nakoreníme, nasolíme a necháme chvíľku odpočívať. Medzi tým si očistíme a nakrájame zeleninu na kúsky (vďaka drahý :)) a aj cibuľu. Dáme si zovrieť vodu. V hrnci (nádobe) v ktorej budeme mäso piecť, si rozpálime masť a panenku si na nej prudko opečieme z každej strany - kým sa nám nezatiahne - jemne neopečie.


Potom si panenku z hrnca vyložíme, v prípade potreby pridáme ešte masť, opečieme si najprv nakrájanú cibuľku, pridáme zeleninu nakrájanú na kúsky a opekáme ju, pridáme korenie, bobkový list, nové korenie a trošku si ju za stáleho miešania orestujeme. Následne si ju zalejeme vriacou vodou - takmer úplne, asi 1 cm menej ako je jej výška v hrnci (samozrejme závisí aký máte hrniec, nádobu) premiešame. Opečenú panenku si obalíme v plátkoch slaniny a položíme ju navrch na zeleninu a prikryjeme.


Celé si to aj z hrncom šupneme do rúry ohriatej na 200°C a pečieme. Zase závisí od toho akú veľkú panenku a z akej starej ošípanej ju máte, ale cca 0,5 až 1 hodinku ju pečte. Po tejto dobe si hrniec odkryjeme a ešte chvíľku cca 10 minút pečieme, kým sa nám mäsko na povrchu nezapečie. Hrniec si vyberieme, mäso si vyložíme a so zvyšku si urobíme omáčku.


Omáčka:
Po vybratí mäsa si z hrnca vylovíme bobkový list a všetko si v hrnci rozmixujeme (ponorným mixérom) do rozmixovanej zeleniny si pridáme kyslú smotanu a všetko spolu privedieme do varu, v tejto fáze si omáčku ochutíme, podľa potreby osolíme, jemne okoreníme (ja som ju už nesolila nakoľko slanina pustila takú dobrú a zároveň slanú chuť) a pridáme šťavu z citróna (tiež podľa vašej chuti). Omáčku privedieme do varu a odstavíme (hotovo :)).


Knedle:
V hrnčeku si ohrejeme asi 1,5 dcl mlieka - len aby bolo vlažné, pridáme cukor a nadrobíme do neho polovičku kocky droždia a počkáme kým nám "nabehne" (mne nabehlo až von z hrnčeka :)) Medzitým si do vandlíka (nádoba v ktorej budeme miesiť knedle) nasypeme múku a soľ, zmiešame. Keď nám kvások nabehne (chvíľku to trvá cca 15 min) nalejeme si ho do múky, pridáme vajíčko, olej a začneme miešať. Miešame do kompaktnej hmoty - v prípade potreby pridáme vodu, cesto by sa malo pri miesení odliepať od strán nádoby. Ja som miesila srdiečkovou varechou (má  v sebe otvor v tvare srdca :)) a aj rukou natretou olejom. Babička vždy miesila kysnuté cesto deravou varechou, asi preto aby sa jej cesto na varechu nelepilo. Keď máme cesto pekne vymiesené, prikryjeme ho čistou utierkou a necháme ho v teple kysnúť. Vždy som sa obávala kysnutého cesta , ale pokiaľ ste sa naň ešte neodhodlali, choďte do toho - nie je to žiadna veľká veda. Ďalšia vec ktorá ma na knedliach odrádzala bol spôsob parenie, ale moja maminka ma zbavila zbytočných obáv, tak som sa do toho pustila.


Nakysnuté cesto si  vyklopíme jemne na dosku a rozdelíme si ho na knedle. Veľkosť knedle si prispôsobíme nádobe v ktorej budeme knedľu pariť. Po rozdelení cesta si jednotlivé knedle necháme ešte na doske prikryté kysnúť (pokým sa nám pekne nadvihnú). Do hrnca v ktorom chceme knedle pariť si nalejeme na spodok vodu  a položíme parák, voda by nám nemala zalievať parák. Prikrytý hrniec s vodou privedieme do varu (na šporáku :)) a parák si potrieme masťou/olejom a položíme naň jednu knedľu. Hrniec prikryjeme a knedľu paríme cca 20 minút, počas tejto doby pokrievku v žiadnom prípad neotvárajte !!! knedľa by nám spľaskla. Po tejto dobe si knedľu skúsime vpichnutím špáradla, či je hotová (pokiaľ ostane špáradlo čisté, bez cesta, knedľu môžeme vybrať). Po vybratí knedle si ju popicháme po povrchu špáradlom a potrieme olejom aby nám neobschla.


Panenku si nakrájame na plátky, rovnako ako knedle, naservírujeme na tanier a prelejeme omáčkou, môžete pridať aj trošku  brusnicového džemu na oživenie chuti :) (ja som pridala džem z ríbezlí a bolo to mňam) :).


Prajem Vám krásne sviatky plné tradičných a možno aj netradičných chutí v spoločnosti tých ktorých vy máte radi a najmä tých ktorí majú radi Vás :).

1 komentár: